
Mer arbete i Kristinebergsgruvan och Rävliden
Sedan januari har Bergteamet växlat upp i Kristineberg och Rävliden. Utökade uppdrag med Ola-orten och tillredning i Rävliden innebär drivning av ytterligare 5000 meter tunnel de närmaste två åren. Arbetet betyder även att fler medarbetare och maskiner är på plats. Siten är en av Bergteamets största just nu.
– Det här känns mycket kul. Våra yrkesarbetare har gjort ett jättebra jobb ända sedan vi började här och vi har fått bra respons från Boliden för våra insatser. Tack vare utökningen har vi från årsskiftet ökat bemanningen med ytterligare cirka tio medarbetare vilket innebär att vi är omkring 55 medarbetare i området, berättar Bergteamets platschef Daniel Lithell.
I samband med detta har Bergteamet även förstärkt maskinparken med en extra borrigg, två bultriggar och en lastmaskin.
– Vi har superfina maskiner här. Mycket är av det senaste slaget och det nyaste man kan ha, säger Daniel.
Borrar och laddar effektivt
I Rävliden provar Bergteamet delvis att arbeta på ett nytt sätt.
– Vi borrar och laddar i en tvåbomsrigg med korg. Det innebär att vi borrar och laddar från samma borrigg. Det är inte så vanligt i gruvorna i Sverige men är en klok och effektiv metod när man driver enkelgavel, förklarar Daniel.
Tunneldrivning och provbrytning
Kristinebergsgruvan och Rävliden ligger i anslutning till varandra. Sedan i början av 2022 har Bergteamet arbetat med drivningen av Olaorten mellan Kristineberg och Rävliden och med viss tunneldrivning i Rävliden.
Skillnaden nu är att arbetet blir mer omfattande än tidigare. Olaorten som drivs både uppifrån och nerifrån ska mötas och göras klar. I Rävliden ska Bergteamet driva tunnel för huvudramper, krosshall, omlastningsstation samt verkstads och parkeringsutrymmen.
Dessutom driver Bergteamet två fronter på nivåerna 755 och 780 inför Bolidens provbrytning i Rävliden.
I Bergteamets uppdrag finns sedan tidigare att sätta konsoler för byggmedia som elström, vatten och pumpledningar i Olaorten.
Storsatsning i spännande gruvområde
Kristineberg och Rävliden bildar tillsammans ett viktigt område där Boliden satsar stort för den kommande produktionsbrytningen. Nyligen fick Boliden utökat brytningstillstånd i Kristineberg inklusive Rävliden till 1,2 miljoner ton malm.
Olaorten är dessutom särskilt intressant eftersom den ska rymma en toppmodern eldriven trolleybana för fossilfria upptransporter av malm.

Daniel Lithell är Bergteamets platschef i Kristineberg och Rävliden. Det utökade uppdraget gör gruvområdet till en av Bergteamets största arbetsplatser just nu.
Driver arbetet med samsyn
Bergteamet har arbetat med tunneldrivningen i Kristineberg i ett drygt år med gott resultat. En av framgångsfaktorerna är det nära samarbetet.
– Vi jobbar mycket bra tillsammans och har en nära och i princip daglig kontakt med varandra. Vi kör med öppna kort och stämningen är mycket bra, betonar Daniel Lithell.
Hans Sandström, Bolidens byggledare som ansvarar för bergentreprenaden, håller med.
– Vi har ett jättebra samarbete. Ingenting är omöjligt. Vi diskuterar tillsammans, har samsyn och kommer snabbt framåt.
Samarbete är A och O och betyder mycket för både oss på Boliden och Bergteamet. Vi kan resonera högt och lågt och löser det mesta tillsammans. Det är jätteviktigt för ett bra projekt och lyckat slutresultat, säger Hans Sandström.
Säkert arbete
Eftersom projektet är så omfattande har Bergteamet sedan första januari en dedicerad KMAresurs från H Safety i arbetet som jobbar proaktivt med arbetsmiljö, kvalitetssäkring och andra miljörelaterade frågor.